Ontdek kOsh

Home / Ontdek kOsh

Informatie

kOsh (Katholiek Onderwijs Stad Herentals) is een scholengemeenschap in Herentals, voor de allerkleinsten tot de jongvolwassenen. Je kunt hier terecht in het kleuter- en basisonderwijs, verspreid over drie verschillende campussen, en het secundair onderwijs met maar liefst vier campussen.

Kom thuis op school

Maar kOsh gaat over zoveel meer dan lesgeven alleen. Het is een plaats om jezelf te ontdekken, je talenten te ontwikkelen en je toekomst te bepalen. We begeleiden je doorheen elke fase van je jonge leven zodat je de volgende stap zelfstandig kan zetten. Jouw eigenheid en persoonlijke groeikracht staan daarbij centraal. Want bij kOsh zit je altijd in een vertrouwde sfeer, en doen we er alles aan om je zo goed mogelijk te doen voelen. We zijn dus een plek om te leren, maar des te meer om te leven en te ontspannen. Bij kOsh kom je thuis.

Kiezen voor kOsh

Thuis in alle richtingen

Kies je voor kOsh, dan kies je voor een enorm aanbod aan studieprofielen, dat het standaard aanbod overstijgt. We hebben niet alleen uitgebreide A-richtingen in talen, economie, wiskunde en wetenschappen, maar gaan veel verder door een hele hoop technische, creatieve en praktische richtingen. Denk maar aan kunst, mode, haarzorg, toerisme, hout, elektronica, land- en tuinbouw, … Benieuwd naar alles wat we te bieden hebben? Ontdek al onze studieprofielen in de uitgebreide studiewijzer.

Herentals als onderwijsstad

kOsh profiteert van Herentals als ideale uitvalsbasis, door gebruik te maken van alle ontspanningsmogelijkheden in de buurt, zoals het Cultuurcentrum Het Schaliken, de stedelijke bibliotheek en de sportcentra De Vossenberg en Het Netepark. Je kiest dus voor kOsh in Herentals, en alle voordelen die deze gemeente te bieden heeft.

0 Aantal leerlingen (bao+seco)
0 Aantal personeelsleden (bao+seco)
0 Aantal campussen (bao+seco)

Patrick Heremans
Coördinerend Directeur Secundair Onderwijs

Centraal secretariaat
Lierseweg 37
2200 Herentals
014 24 70 80
0496 12 84 80
patrick.heremans@kosh.be


Guy Helsen
Personeelsdirecteur

Centraal secretariaat
Lierseweg 37
2200 Herentals
014 25 74 60
0471 32 11 22
guy.helsen@kosh.be


Marc Peeters
Financieel-logistiek directeur

Centraal secretariaat
Lierseweg 37
2200 Herentals
014 24 70 82
0495 51 37 26
marc.peeters@kosh.be


Herman Snoeys
coördinerend directeur BaO

Centraal secretariaat
Lierseweg 37
2200 Herentals
014 25 74 67
0470 03 06 07
herman.snoeys@kosh.be

 

Christel Claes: directeur 1ste graad campus Ieperstraat


Ieperstraat 5 – 2200 Herentals
014 28 21 50
0494 58 10 63
christel.claes@kosh.be


Jan Van Dyck: directeur 1ste graad campus Ieperstraat


Ieperstraat 5 – 2200 Herentals
014 28 21 50
0472 94 50 57


Greet Van den Bosch: directeur Campus Bovenrij


Bovenrij 30 – 2200 Herentals
014 25 95 30
0472 35 91 18
greet.vandenbosch@kosh.be


Hilde Van Den Bossche: directeur campus Collegestraat


Collegestraat 46 – 2200 Herentals
014 25 45 00
0473 94 27 31
hilde.vandenbossche@kosh.be


Greet Van den Bosch: directeur campus Collegestraat, domein TSO en ASO Economie


Collegestraat 46 – 2200 Herentals
014 25 45 00
0472 35 91 18
greet.vandenbosch@kosh.be


Kris Soethoudt: Pedagogisch directeur 2de graad Campus Collegestraat


Collegestraat 46 – 2200 Herentals
014 25 45 00
0496 61 24 97
kris.soethoudt@kosh.be


Veerle De Cock: directeur Campus Scheppersstraat


Scheppersstraat 9 – 2200 Herentals
014 24 85 20
veerle.decock@kosh.be


Vicky Vandenreyken: Pedagogisch directeur 3de graad campus Scheppersstraat


Scheppersstraat 9 – 2200 Herentals
014 24 85 20
0472 12 17 55
vicky.vandenreyken@kosh.be


Dirk Tormans: Technisch Directeur (TAC) campus Scheppersstraat


Scheppersstraat 9 – 2200 Herentals
014 24 85 20
0472 12 17 53
dirk.tormans@kosh.be

Boekhouding

Marc Peeters – diensthoofd
centraal secretariaat – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 24 70 82 – marc.peeters@kosh.be

Brigitte Berkvens
centraal secretariaat – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 24 70 87 – brigitte.berkvens@kosh.be

Lut Boeckx
centraal secretariaat – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 24 70 86 – lut.boeckx@kosh.be

Rita Lepoutre
centraal secretariaat – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 24 70 88 – rita.lepoutre@kosh.be

Karine Roels
centraal secretariaat – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 24 70 83 – Karine.roels@kosh.be

Hilde Vonckx
centraal secretariaat – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 24 70 89 – hilde.vonckx@kosh.be


GIDPBW/FESS

Frank Exelmansdiensthoofd FESS
Lierseweg 37, 2200 Herentals
0472 31 13 36 – 014/ 24 70 85 – frank.exelmans@kosh.be

Jurgen Reynders – coördinerend preventieadviseur GIDPBW/diensthoofd FESS
Interne preventiedienst – Lierseweg 37, 2200 Herentals
0471 32 00 50 – 014/25 74 65 jurgen.reynders@kosh.be

Pieter Dries
interne preventiedienst – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 25 74 65 – pieter.dries@kosh.be

Maarten De Bont
interne preventiedienst – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 25 74 65 – maarten.debont@kosh.be

Frank Exelmans
centraal secretariaat – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 24 70 85 – frank.exelmans@kosh.be

Etienne Jordens
Interne preventiedienst – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014/25 74 65 – etienne.jordens@kosh.be

Sara Leemans
interne preventiedienst – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 25 74 65 – sara.leemans@kosh.be

Luc Van den Bosch
interne preventiedienst – Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 25 74 65 – luc.vandenbosch@kosh.be


Centraal secretariaat

Marianne Vloemans
Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 24 70 80 – marianne.vloemans@kosh.be


Centrale aankoopdienst/magazijnbeheer

Griet Van Kerckhoven – diensthoofd
Scheppersstraat 9 – 2200 Herentals
014 24 85 27 – griet.vankerckhoven@kosh.be

Els Joos
Scheppersstraat 9, 2200 Herentals
014 24 85 27 – els.joos@kosh.be

Hans Voet
Scheppersstraat 9, 2200 Herentals
014 24 85 27 – hans.voet@kosh.be


ICT

Chris Grootjans
Scheppersstraat 9, 2200 Herentals
0479 82 01 47 – chris.grootjans@kosh.be

Guy Theys
Scheppersstraat 9, 2200 Herentals
0479 82 01 12 – guy.theys@kosh.be

Mathias Roothooft (BaO)
mathias.roothooft@kosh.be


Personeelsdienst

Guy Helsen – diensthoofd
Lierseweg 37, 2200 Herentals
0471 32 11 22 – 014 25 74 60 – guy.helsen@kosh.be

Kristel Maes
Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 25 74 61 – kristel.maes@kosh.be

Eddy Pardon
Lierseweg 37, 2200 Herentals
014/25 74 63 – eddy.pardon@kosh.be

Chris Peeters
Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 25 74 63 – chris.peeters@kosh.be

Patrik Peeters
Lierseweg 37, 2200 Herentals
014/25 74 63 – patrik.peeters@kosh.be

Marie-Claire Van Genechten
Lierseweg 37, 2200 Herentals
014 25 74 62 – marieclaire.vangenechten@kosh.be

Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk

Omdat voor het schoolbestuur, directeurs en al de personeelsleden van kOsh de veiligheid van onze leerlingen een topprioriteit is, doen alle scholen binnen kOsh een beroep op de expertise van de gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk voor de organisatie van hun Welzijnsbeleid. Deze dienst wordt meestal GIDPBW genoemd.

De voornaamste doelstellingen die vooropgesteld werden bij de oprichting van deze dienst op 4 januari 2005 – en erkenning bij Koninklijk besluit 15.05.2006) zijn een verhoogde efficiëntie van de organisatie van het Welzijnsbeleid en een verhoogde expertise van de 7 Welzijnsdomeinen. Sinds 1 januari 2014 is in deze dienst tevens een extra specialisatie ondergebracht, met name milieubeheer.

Door zich aan te sluiten bij deze GIDPBW beschikken de verschillende scholen niet langer over de “traditionele” eigen interne preventiediensten met bijhorende preventieadviseur. Deze preventieadviseurs werden preventieadviseurs/preventiemedewerkers van de gemeenschappelijke dienst voor preventie en bescherming op het werk. Voordeel van deze werkwijze is dat ze allen werkzaam kunnen zijn binnen de diverse scholen. Hierdoor is er ruimte voor de preventieadviseurs/preventiemedewerkers om zich verder te ontwikkelen onder een grotere structuur, en om zich één of meerdere specialisaties toe te eigenen. Alle scholen binnen kOsh hebben door deze werkwijze een gelijklopende visie en opdracht die werd uitgedacht door de GIDPBW in samenwerking met de verschillende betrokken actoren.
De GIDPBW adviseert het schoolbestuur en de verschillende directies van de scholen aangaande volgende 7 welzijnsdomeinen:

  • VEILIGHEID OP HET WERK
    Veiligheid op het werk/school omvat alle maatregelen die zorgen dat ongevallen voorkomen worden. Hierbij geven we dus aandacht aan de risico’s die bij de praktijkopdrachten en lessen horen of eruit voorkomen. Deze gaan we op hun beurt proberen uit te sluiten, beperken, of onder controle proberen te houden. Hierdoor streven we naar een daling van: 

    • Praktijk en lessen gerelateerde ongevallen,
    • Het aantal letsels en ziekten die verband houden met de uitoefening van praktijk en lessen
    • De materiële schade beperken aan machines, gebouwen, enz….
  • GEZONDHEID OP HET WERK
    Gezondheid op het werk/school heeft als doel de wisselwerking tussen personeelsleden, leerlingen en werk te optimaliseren.
  • ERGONOMIE
    Ergonomie heeft als doel het werk aan te passen aan de mens. Dit gaat natuurlijk verder door de werkhouding van onze personeelsleden, leerlingen in klassen en praktijklokalen maximaal aan te passen aan de individuele leerling.
  • ARBEIDSHYGIËNE
    Dit domein heeft als doel om alle biologische, fysische en chemische factoren die mogelijks een belasting vormen voor de personeelsleden en leerlingen te inventariseren en te identificeren. Aan de hand van dit proces zoeken we samen naar betere/gezondere alternatieven die man kan gebruiken tijdens de praktijkopdrachten en de lessen.
  • PSYCHOSOCIALE ASPECTEN
    De werk en schoolomgeving kunnen een positieve maar tevens negatieve invloed hebben op het welzijn van onze personeelsleden en leerlingen. Het werk op school kan mogelijkheden bieden tot ontplooiing van competenties en tot het leggen van sociale contacten. Toch kan een werkomgeving/school belastend zijn voor de personeelsleden en leerlingen als zij niet tegemoet kunnen komen aan de eisen die worden gesteld. De gezondheid van de personeelsleden en leerlingen kan hieronder lijden en evolueren tot stress, frustraties, conflicten, en ander ongewenst gedrag. Samen met de experten van externe partners (Provikmo, CLB…) trachten we er constant voor te zorgen dat onze personeelsleden en leerlingen zich goed voelen.
  • VERFRAAIING VAN DE ARBEIDSPLAATSEN
    Dit domein handelt over de invloed van verschillende factoren die inspelen op de werkplaats/schoolomgeving. Op het eerste gezicht lijken dit vaak zeer normale factoren die desondanks toch een grote invloed hebben op het prestatieniveau, welbevinden van de personeelsleden en leerlingen. We denken dan vooral aan: 

    • Temperatuur
    • Licht
    • Aanvoer van verse lucht
    • Kleuren
  • MAATREGELEN INZAKE LEEFMILIEU
    In tegenstelling wat de titel doet vermoeden handelt dit domein over de invloed van alle voorgaande domeinen met al hun aspecten op de algemene organisatie en structuur van de scholengemeenschap of school.

De GIDPBW adviseert daarenboven het schoolbestuur en de verschillende directies van de scholen tevens voor het milieubeheer dit extra domein heeft als voornaamste doelstelling:

  • BEPERKEN VAN AFVAL
    Dit kan gebeuren door preventieve campagnes en selectieve inzameling van de verschillende fracties.
  • MILIEUVERGUNNINGEN
    De milieuvergunningsaanvragen opstellen en actueel houden.
  • WAKEN OVER DE TOEPASSING VAN DE MILIEUWETGEVING: Adviseren van de directeurs en schoolbestuur aangaande de toepassing van de milieuwetgeving, hierover rapporteren binnen de scholengemeenschap en naar verschillende overheden en hun departementen.
Leden Raad van Bestuur
  • Fons Michiels – Voorzitter
  • François De Vleeschouwer – Ondervoorzitter
  • Peter Bellens – Secretaris
  • Luc Dekelver – Penningmeester
  • Michel Naulaerts
  • Alfons Van Mol
  • Maurice Vaes
Leden Algemene vergadering
  • Fons Michiels – Voorzitter
  • François De Vleeschouwer – Ondervoorzitter
  • Peter Bellens – Secretaris
  • Luc Dekelver – Penningmeester
  • Michel Naulaerts
  • Alfons Van Mol
  • Joost Anthonis
  • Lode Bolckmans
  • Jacques Delvigne
  • Victor Gysemberghs – erevoorzitter
  • Kathleen Helsen
  • Ludo Heughebaert
  • Mieke Kimpe
  • Simona Lauryssen
  • Vic Nijs
  • Julia Thys
  • Maurice Vaes
  • Hugo Van Grieken
  • Karel Veraghtert

Vzw kOsh is aangesloten bij het net van het Vlaams Katholiek Onderwijs. Het schoolbestuur sluit zich aan bij de basisprincipes die het VKO als volgt omschrijft: “Het bestuur van een katholieke onderwijsinstelling is de vereniging die het beleid van het onderwijs, de opvoeding en de vorming bepaalt in overeenstemming met de Opdrachtsverklaring van het katholiek onderwijs in Vlaanderen, de uitvoering ervan opvolgt en er zich verantwoordelijk voor stelt.”

Uiteraard blijven de ouders in eerste instantie verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. School en gezin vullen elkaar aan. Het aandeel van de school bestaat in de vorming en de begeleiding van de kinderen. In samenwerking met het personeel, de ouders en de lokale gemeenschap kan op deze manier een eigen opvoedingsproject gestalte krijgen.

Het is vanuit deze visie dat het schoolbestuur een strategisch beleid voert om de inzichten, uitgeschreven in het opvoedingsproject, te vertalen en er de nodige middelen en het nodige personeel voor voorziet. Het schoolbestuur werkt binnen de decretale voorschriften, uitgevaardigd door de bevoegde overheden. Naast de Vlaamse decreten inzake onderwijs dient eveneens rekening te worden gehouden met talloze wetgevende verplichtingen allerhande. De samenstelling van een schoolbestuur vraagt aldus een variatie aan deskundigheden, expertise en ervaring.

De beslissingen van het schoolbestuur worden het best in consensus genomen, in nauwe samenspraak met de aangestelde directeurs. Bij gebrek aan consensus wordt bij meerderheid beslist, op de wijze zoals bepaald in de wetgeving en de statuten van de vereniging.

Het beleidsvoorbereidend werk wordt in vzw kOsh geleverd door specifieke beleidscellen, samengesteld uit bestuurders, directeurs en/of medewerkers met specifieke opdrachten. Zo zijn werkzaam:

  • Pedagogische beleidscel SecO
  • Beleidscel BaO
  • Beleidscel Veiligheid en Milieu
  • Beleidscel Infrastructuur en Investeringen
  • Financiële beleidscel
  • Beleidscel Personeelszaken

Op deze wijze is er aandacht zowel voor de pedagogische kernopdrachten als voor het voorwaardescheppend en omkaderingsbeleid in alle scholen van onze beide scholengemeenschappen (secundair onderwijs en basisonderwijs).

Het schoolbestuur beoogt evenwichtige relaties uit te bouwen met directies en personeel, zodat participatief en in verbondenheid naar de beste resultaten kan worden gewerkt, in respect voor eenieders bevoegdheden.

Het Secundair Onderwijs in Herentals is ver buiten onze regio gekend om haar ruim en kwaliteitsvol onderwijs. Het onderwijs in Herentals heeft ook een duidelijk maatschappelijke opdracht.

De missie van Katholiek Onderwijs Stad Herentals 

K(ern-waarden) zijn de christelijke waarden : inspiratie, solidariteit, wederzijds respect
Vanuit de christelijke waarden inspireren we onze leerlingen met respect voor hun eigenheid en deze van anderen in een pluralistische maatschappij. Aandacht voor gelijke kansen en solidariteit zowel in de school als in de maatschappij zijn de kernkwaliteiten van onze scholengemeenschap.

O(pen) voor innovaties, kritische reflectie, creativiteit, bijdrage aan de maatschappij, het perspectief van duurzaamheid
Als centrum voor de regio ontwikkelen we de talenten van al onze leerlingen. Onze scholengemeenschap is een kritisch leer- en leefcentrum waarin onze leerlingen worden voorbereid op een bijdrage aan de maatschappij van morgen. Wij hebben oog voor voortdurende innovaties en creatieve contexten in een perspectief van duurzaamheid.

S(timulerend) via een kwaliteitsvolle leeromgeving, naar : participatie, inspirerende levenshouding, competentieontwikkeling, motivatie
In een inspirerende en kwaliteitsvolle leer- en leefomgeving ontwikkelen onze leerlingen zich tot gemotiveerde en competente jong-volwassenen. Wij stimuleren onze leerlingen om op vele terreinen actief te participeren in onze maatschappij via het opnemen van persoonlijke verantwoordelijkheid in de school en in de samenleving.

H(art) voor de leerlingen en het personeel, respect voor ieders eigenheid en persoonlijke groeikracht, cultuur van dialoog, onderling vertrouwen, zorgzaamheid en geborgenheid
Onze scholengemeenschap wil in respect voor ieders eigenheid elke leerling en elk personeelslid ontvangen in een warme thuis. In onze thuis staan waarden als respect, vertrouwen en dialoog bovenaan. Onze scholengemeenschap heeft aandacht voor de onderlinge geborgenheid en de gezamenlijke zorg voor wie deze nodig heeft.

Scholengemeenschap kOsh: Hoe het groeide

Sinds 1 september 2001 vormen de vijf vrije secundaire scholen van Herentals één scholengemeenschap. Voor deze datum werd er ook al samen gewerkt, maar sindsdien is dit sterk gegroeid. De vier Inrichtende Machten (de eindverantwoordelijken in het vrij onderwijs) besluiten om één nieuwe Inrichtende Macht op te richten en het Katholiek Onderwijs Stad Herentals (kOsh) wordt geboren. Ook het vrij basisonderwijs wordt een onderdeel van het grote geheel. Met het Centrum voor Volwassenonderwijs of DTL sluit men een samenwerkingsakkoord af.

Van bij de oprichting van onze scholengemeenschap in 2003 trachten wij te groeien naar gezamelijke waarden en uitgangspunten. Deze uitgangspunten en waarden vormen de basis van ons opvoedingsconcept en geven ons de nodige inspriratie tot uitwerking van de gezamelijke prioriteiten.

Onze christelijke identiteit

Wij zijn een katholieke scholengemeenschap en willen pedagogisch verantwoord onderwijs en kwaliteitsvolle opvoeding aanbieden. Onze inspriratie vinden wij in het evangelie en in de katholieke traditie. Vanuit ons christelijk geïnspireerd mensbeeld geven we voorrang aan waarden als:

  • het unieke van ieder kind;
  • de verantwoordelijkheid van ieder mens voor zijn handelen;
  • verbondenheid en solidariteit met anderen;
  • vertrouwen in het leven (hoop);
  • genieten van en dankbaar zijn voor wat ons gegeven is;
  • openheid, respect en zorg voor mens, cultuur en natuur;
  • verwondering door het gewone als ongewoon te ervaren;
  • vergeving kunnen geven en ontvangen als herstel van verbondenheid;
  • zorgzame nabijheid en troost voor mensen in moeilijke situaties.

Wij bieden in onze scholen gevarieerde en zinvolle pastorale activiteiten aan. In de godsdienstlessen die door alle leerlingen verplicht gevolgd worden, komt de christelijke levensbeschouwing uitdrukkelijk ter sprake met een respectvolle houding voor anders- en niet-gelovigen. De zinvragen die zich aandienen en de andere leergebieden komen daar ook aan bod.

Wij zorgen voor een degelijk en samenhangend inhoudelijk aanbod

Het unieke van elk kind staat voorop. Ons aanbod is gericht op de harmonische ontwikkeling van de totale persoon: verstandelijk (hoofd), gevoelsmatig (hart) en praktisch (handen). Doorheen ons aanbod brengen we kinderen in contact met alle componenten van de cultuur:

  • de wereld van taal en communicatie;
  • de wereld van het muzische;
  • de wereld van cijfers en feiten;
  • de wereld van de techniek;
  • de wereld van de natuur;
  • de wereld van het samenleven;
  • de wereld van verleden en heden;
  • de wereld van het goede;
  • de wereld van zingeving.

In ons aanbod is een logische samenhang te vinden:

We werken met leerlijnen waarin het ene logische volgt uit het andere. We bouwen voort op wat kinderen reeds beheersen. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat kinderen leren met het oog op het leven m.a.w. dat ze de dingen die ze leren kunnen plaatsen en gebruiken in hun leven.

“Dit is leren dat zin heeft en zin geeft.”

We kiezen voor een doeltreffende aanpak en een stimulerende opvoedingsklimaat

We zoeken naar de beste aanpak om het leren van de kinderen te ondersteunen en te begeleiden. Wij nemen kinderen serieus. Kinderen staan positief tegenover het leven en de wereld. Wij willen aansluiten bij die positieve ingesteldheid.

Onze opvoeding wordt gedragen door:

  • onze gerichtheid op het unieke van ieder kind: We stemmen ons aanbod en het leerproces zoveel mogelijk af op de ontwikkeling van ieder kind.
  • de pedagogie van verbondenheid: leren is een sociaal gebeuren. Leren is samen leren, een wederzijdse verrijking.
  • de pedagogie van de hoop: we hebben een optimistische visie op de ontwikkeling van kinderen. We geloven in de groeikansen van kinderen. Ondanks hun grenzen en hun beperkingen willen we hen begeleiden in hun groei.
  • de pedagogie van het geduld: onderwijs en opvoeding afstemmen op de mogelijkheden van kinderen vraagt veel geduld, opdat de hoop niet zou omslaan in wanhoop, want dan is de opvoeding onmogelijk.
We werken aan de ontplooiing van elk kind, vanuit een brede zorg

We streven ernaar elk kind centraal te stellen. Wij omringen kinderen daarom met brede zorg. We willen kinderen optillen en hen uitzicht geven op een veilige oever van welbevinden. Daarvoor zijn de pedagogie van de hoop en van het geduld essentieel.

We hebben aandacht voor de ‘gewone zorgvragen’ van alle kinderen. Ieder kind is anders, uniek en heeft eigen vragen, problemen en mag daarvoor aanspraak maken op de nodige zorg. We verbreden onze zorgen voor kinderen wiens ontwikkelingen anders verloopt dan verwacht (sneller of trager). Hier stoten wij op ‘bijzondere zorgvragen’. Voor deze bijzondere zorgvragen werken we als school samen met de betrokken ouders, CLB, scholen voor bijzonder onderwijs en gespecialiseerde centra…

Onze scholen als gemeenschap en als organisatie

Onze scholen worden gedragen door het hele team onder de leiding van de directie. We werken samen, overleggen en streven naar een voortdurende kwaliteitsbewaking en -verbetering. We delen onze zorg voor kwaliteitsvol onderwijs met:

  • de ouders als eerste verantwoordelijken voor de opvoeding van hun kinderen (daarom streven we naar een goede communicatie en een grote betrokkenheid van de ouders bij de school);
  • het schoolbestuur dat de eindverantwoordelijkheid draagt voor het beleid van de school;
  • externe begeleiders die ons ondersteunen, vormen en ons helpen bij onze opdracht;
  • de parochie en de lokale gemeenschap die mee gestalte geven aan onze opvoedings- en onderwijsopdracht.

In juni 2008 keurden de bevoegde instanties het structuurplan van kOsh goed. Hierin zitten de grote krijtlijnen voor de toekomst van kOsh secundair vervat. Een korte samenvatting:

  1. Het onderwijsaanbod moet doorzichtig zijn en logisch opgebouwd, d.w.z. studiegebieden met een gemeenschappelijk leerlingenprofiel moeten gegroepeerd worden.
  2. Infrastructuur en uitrusting moeten geoptimaliseerd worden.
  3. De eerste graad moet uitgebouwd worden zodat oriëntering en studiekeuze zo objectief mogelijk verlopen.
  4. De tewerkstelling moet bewaakt worden. Daardoor kan de administratieve structuur en de pedagogische vormgeving verschillen.

Intussen zijn we in de uitvoering van dit structuurplan zeer ver gevorderd.

De eerste graad : één pedagogische eenheid

Sinds het schooljaar 2012-2013 zijn de eerste en de tweede jaren in elkaar geschoven. Sinds januari 2017 zitten alle kOsh-eerstegraadsleerlingen (A- en B-stroom) samen in de gloednieuwe campus Ieperstraat.

Tweede en derde graad

Ook wat de tweede en derde graad betreft, zijn de meeste verhuisbewegingen een feit. De afgelopen jaren is er heel veel geïnvesteerd in campus Collegestraat (nieuwe wetenschapslokalen) en campus Scheppersstraat (tal van renovatiewerken in functie van de verschillende richtingen die we in campus Scheppersstraat aanbieden). Op dit moment zoeken we nog naar een oplossing om ook de richtingen die nog in campus Bovenrij zitten, te laten aansluiten bij de 2de/3de graadscampus van Collegestraat – Scheppersstraat.

Door leerlingen onder te brengen in een nieuwe of vernieuwde infrastructuur zijn wij er ook van overtuigd dat die talenten van al die jongeren nog beter tot hun recht zullen komen.

Met deze aanpassingen speelt kOsh ook in op de hervormingen die binnen het secundair onderwijs op til staan.